amper mätare ??

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
leif Johanskog
Wannabe

amper mätare ??

Inlägg av leif Johanskog »

Hej Jag är ny på detta området det.
Jag vill lågga elförbrukningen, men var fas för sej.
mycket tacksam för bra enkla lösningar !!

Tack på för hand
Leif Johanskog
FredrikS
Tar hemautomation på allvar

Re: amper mätare ??

Inlägg av FredrikS »

Det blir enklare för oss att hjälpa dig om du berättar vilken utrustning du har. Har du idag
någon form av separata elmätare per fas som du vill läsa av, eller har du ingenting och behöver det med ?

I det fallet du inte har någon mätare, så är nog det första steget att få 3 st 1-fas-mätare
installerade. Finns sådana att köpa för ca 700 spänn styck. Dessa har pulsutgångar som du sedan kan koppla en
1-wire räknare till.

Har du redan mätare som mäter beror det på typen hr du kan läsa av dom.

Av din rubrik kan man iofs ana att du vill mäta ström, och inte effektförbrukning, men jag vet inte.....
Mäter lite saker i huset i Jägarvallen, Linköping, kan beskådas på http://j23.mine.nu
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

FredrikS skrev:...
Av din rubrik kan man iofs ana att du vill mäta ström, och inte effektförbrukning, men jag vet inte.....
Spänningen brukar ju vara konstant (230V) och då räknar du ju lätt ut strömmen om du vet effektenförbrukningen. :wink:
leif Johanskog
Wannabe

mitt problem är att jag använder mer än 25amper vilket är max vad man kan få här
om jag får bättre koll på alla faser kan jag flytta el till en annan fas
jag ska instalera ett 1wire nät för att få koll på min min pellets panna och pool m.m.
eventuelt kan jag bygga vidare på detta eller köper jag ett till
jag bestälde ett kompett nät med 4 sensorer på temperatur.nu

mitt färdiga nät vill jag ha koll på att

min panna är i gång jag tänker sätta en temp givare på ett o shuntat rör med isolerin utanpå,
blir inte exakt men man ser att den är igång.

2 givare till mina pooler

en till bastun

jag funderar på om man kan setta en temp givare påvar huvudsäkringarna och på såsät få koll på när säkringarna blir hårt belatade !!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Det är faktiskt ingen dum ide.
Tidigare hade jag ett grovt sned-belastat el-nät hemma, sedan rev jag ner ~75% och "gjorde om, gjorde rätt" och blev av med de problemen.

Men som det var innan det blev åtgärdat så var det ytterst lätt att känna vilken fas som gick hårt för hand.

Fast för att lösa ditt problem behöver du inte några långa mätkurvor.
Anlita en elektriker som får mäta belastningen som den blir med dina stora förbrukare aktiva med en vanlig tång-ampermeter, sedan flytta dem mellan faserna och kontrollmäta igen.
Det är en lätt sak som inte tar allt för många timmar att göra och materialkostnaden är i stort sett noll. (Om man inte gör som jag och kastar ut el-centralen och byter mot en ny etc. :) )

Det är ju ändå något som du vill uppnå i slutändan, och har du tur kan du gå ner till 20A säkring efteråt, så har du nog betalat elektriker-kostnaden också.
leif Johanskog
Wannabe

problemet är störe en så, Jag har kollat alla elföbrukare som går flitigt hamnar då på ca 120 amper 3*25=75 fattas myket !!
har börjat med div lösningar typ golvvärmen och varmvatten beredaren delar ström med ett relä,
omkoplare med två utag så exempelvis tekokare och kaffekokare inte går samtigt m.m.
nätet är totat set i balans men anlt går inte alla timmar på dynget så en bätre koll under en längre tid
kunde hjälpa.
MGKea

Inlägg av MGKea »

Förstår inte riktigt ditt problem.... letar du efter en kwh-bov?

Vissa förbrukare kan man inte räkna på då lasterna är komplexa... En bra elmätare skall då användas. Finns beg från 300kr.
Total förbrukningsmätare har du redan. Skaffa en egen mätare för din uppvärmning. Då kan du lätt räkna fram hushållselen.

En 1-wire räknare behövs inte då du kan direkt via datorns-comport kan räkna S0 pulser...

Sned belastar du dina faser skulle jag stänga av huvudströmbrytaren och öppna proppskopet för att se vilka faser som används mest. Om man inte har behörighet så kan man ringa en "riktig" elektriker (tyvärr är inte alla behöriga).
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Leif driver ett spa, och ligger på gränsen i förbrukning för vad hans nätleverantör kan leverera...

Han vill helt enkelt kunna fördela sina förbrukare för att kunna utnyttja tillgänglig effekt på bästa sätt!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
MGKea

Inlägg av MGKea »

Ser man på ... när man vet.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ja då var det ju lite mer självklart vad problemet är.

Kanske går att bygga någon form av matris-koppling som gör att man kan "flytta" förbrukare mellan faser vid behov, automatiskt vore givetvis bäst.
Då kan man ju alltid ha en så jämn belastning som möjligt oavsett vilka förbrukare man behöver använda sig av för stunden, och koppla över någon förbrukare till reservkraft om det blir kris.

Det låter dock som en övning åt en erfaren elektriker att göra, då risken att man kan behöva använda sin brand-försäkring inte är helt försumbar om man gör fel...
Skriv svar