Temperatur.nu Widget

Saknar du något på temperatur.nu? Har du hittat en ny vädersida som du tycker bör finnas med på temperatur.nu? Förstår du inte hur en viss funktion fungerar?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

I denna tråd diskuterar vi den nya androidappen Tepmpeartur.nu Widget! :)

Appen kan nu laddas ner från Google Play: https://play.google.com/store/apps/deta ... .tnuwidget

Testa och återkom med buggar/kommentarer i den här tråden!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
cksweden
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 21 aug 2018, 13:56

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av cksweden »

Låter intressant. 🙂
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Kul!

Du har mail! :)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
rille
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 apr 2013, 11:59
Ort: Knivsta

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av rille »

Lite korta kommentarer:

Testad version apk_debug(2).apk mailad 2021-04-27 16:41

Samsung A70, Android 11, One UI 3.1

Vid manuell uppdatering defaultar widgeten alltid till Falsterbo innan den faller tillbaka på min närmaste station. Den verkar också ibland fastna på Falsterbo som närmaste trots att det är över 600km dit. Min närmaste station är 0m bort :)

När widgeten uppdaterar visas alltid en rund skräpruta i nederdelen av telefonen. Inringad i röd ruta i bifogad bild.

Vad gör "only show city in widget"? Har ingen påverkan på appen/widgeten för mig.

Browse knappen bredvid Font har ingen funktion.

Autoupdate är ännu ej testad, återkommer om den funktionen.

Förslag är även att lägga in en text med versionsnummer så vi som testar enkelt kan referera till en viss version.
Bilagor
Screenshot_20210427-195030_One UI Home.jpg
Screenshot_20210427-195030_One UI Home.jpg (50.13 KiB) Visad 4413 gånger
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Tack för rapport!

1. Falsterbo - numera känd bugg
2. Tom debugruta - känd bugg
3. Only show city in widget döljer sådant som ev står efter / i namnet. Ikryssad visar den tex Linköping i stället för Linköping/Ekholmen
4. Browseknappen aktiveras när man väljer other i font-listan
5. Autoupdate är skakigt. Kollar jag mot APIet ser den ut att hämta ca 1ggr/h när inställt är 15 minuter
6. Mycket bra idé med versionsnummer - det lägger vi till i kommande version.


För er som vill hjälpa till att betatesta finns senaste versionen av widget-appen i första inlägget i den här tråden
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
rille
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 apr 2013, 11:59
Ort: Knivsta

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av rille »

Efter 15min som jag hade inställt som uppdateringsfrekvens om widgeten uppdaterar vilket händer ibland, byter den till Falsterbo. (Men det antar jag även det är känd bugg iom 1)
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Av någon dum (debug?) anledning görs först en fråga mot apiet med lat och lon satt till 0 och falsterbo returneras, direkt efter görs en korrekt fråga.

Buggen ligger i backlog för att fixas!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JKB
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jul 2013, 23:17
Ort: Skaraborg

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av JKB »

Kul att detta tas tag i! Har kört HipsterTemp sideloaded de senaste telefonerna. Välkomnar verkligen att man kan öka font-storleken mer än tidigare. :D

Två saker jag noterat.
- Custom font appliceras ej, fungerar utan problem i HipsterTemp. Samma font inställd på bilden, Hipster nedan.
- Mycket slöare på att uppdatera vid manuell uppdatering. Hipster tar ~5 sek i snitt, nya tar ~10-15 sek i snitt.

Pixel 3 XL, Android 11, NovaLauncher
Bilagor
Screenshot_20210427-212635.png
Automatiserad sedan 2010
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Tack!

Fontbuggen är nu noterad.

Gällande uppdateringshastigheten - går det lika långsamt om du först klickar i "Manual update by touch?". När jag testar är det markant skillnad i hastighet, så det verkar vara någon bugg relaterad till autouppdatering och manuell uppdatering. (Och om det går snabbare med rutan ikryssad är buggen redan identifierad)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
JKB
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 22 jul 2013, 23:17
Ort: Skaraborg

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av JKB »

Tack själv!

Testade nu och det är som du säger, det går mycket snabbare när Manual update by touch är ikryssad.
Automatiserad sedan 2010
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Ok. Då är det redan en idenfierad bugg - bra!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Nu finns en rykande färsk beta (version 0.9) att ladda ner i första inlägget i tråden. :)

Testa på!

Saker som är särskilt viktiga att kolla just nu är hur appen autouppdateras. (Verkar fortfarande strula tyvärr)

Även tester runt manuellt satt font skulle behövas.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Barometer
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2015, 09:43
Ort: Tullinge

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av Barometer »

Hej! :)

Nu är version 1.0 installerad på min Pixel 3a (ja, jag vet, det stod 0.9 i filnamnet, men i appinfo står 1.0).
Det är första gången med den nya widgeten. Ser mycket bra ut! Här är mina tankar just nu:

1. Jag har valt den mätstation jag brukar använda (Stockholm/Tullinge) och ändrat stilstorleken. Provade även att välja olika fonter och bold/italic/outline. Outline gör ingen skillnad på de fonter jag provade. Varför ska Outline göra?

2. Jag har alltid retat mig på mätstationernas namn i Temperatur.nu. Varför måste ex.vis Tullinge heta Sthlm/Tullinge? Jag vill bara se Tullinge. Fast man får väl vara glad att inte alla i listan får grannkommunens namn framför. Det borde ju räcka med att förtydliga i de få fall när orter har samma namn.

4. Varför finns överhuvudtaget funktionen "Only show city in widget"? Aktivering av den borde ju resultera i att bara Tullinge visas i mitt fall. Hundra orter runt Stockholm får ju annars samma namn! Eller en förkortning...

5. Varför är all text på engelska? Appen riktar ju sig i huvudsak till svenktalande. Mitt Android är svensktalande. Vi bör ju åtminstone kunna välja vilket språk appen ska presentera sig i.

Annars ser allt snyggt och prydligt ut! Är de något som specifikt behöver kollas?
__________________________
Google Pixel 3a med Android 11
+ diverse PC med Windows 10
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 5419
Blev medlem: 27 okt 2006, 13:49
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av elf98 »

Barometer skrev: 28 apr 2021, 18:19 1. Jag har valt den mätstation jag brukar använda (Stockholm/Tullinge) och ändrat stilstorleken. Provade även att välja olika fonter och bold/italic/outline. Outline gör ingen skillnad på de fonter jag provade. Varför ska Outline göra?
Outline lägger en 1px tjock svart outline på texten på widgeten. Har man en mörk bakgrund syns inte outlinen
Barometer skrev: 28 apr 2021, 18:19 2. Jag har alltid retat mig på mätstationernas namn i Temperatur.nu. Varför måste ex.vis Tullinge heta Sthlm/Tullinge? Jag vill bara se Tullinge. Fast man får väl vara glad att inte alla i listan får grannkommunens namn framför. Det borde ju räcka med att förtydliga i de få fall när orter har samma namn.
Det där är en kvarleva från när det fanns en handfull mätpunkter i Stockholm. Jag håller helt med om att det är overkill delux att så många heter Sthlm nu. Numera går det ju dessutom att söka på kommun, så det är helt klart överflödigt. I sak har det inte med widgeten att göra även om fenomenet blir påtagligt i appen. Är bara något hundratal mätpunkter som behöver redigeras. :)
Barometer skrev: 28 apr 2021, 18:19 4. Varför finns överhuvudtaget funktionen "Only show city in widget"? Aktivering av den borde ju resultera i att bara Tullinge visas i mitt fall. Hundra orter runt Stockholm får ju annars samma namn! Eller en förkortning...
Det är en kvarleva från Hipstertemp. Som togs fram när det bara fanns en handfull mätpunkter i varje ort. I kravspecen till nya appen står det att funktionalitet i Hipster Temp skulle replikeras.

Tanken är att kunna minimera texten som visas i widgeten, men ändå behålla relevant information.

Mer logiskt nu är nog tre val:
a. Hela namnet
b. Första delen (före /)
c. Sista delen (efter /)

Det får nog komma i senare version, att ändra kravspecen nu är allt för krångligt.
Barometer skrev: 28 apr 2021, 18:19 5. Varför är all text på engelska? Appen riktar ju sig i huvudsak till svenktalande. Mitt Android är svensktalande. Vi bör ju åtminstone kunna välja vilket språk appen ska presentera sig i.
Appen kodas i asien, och det blir lite bökigt att ha den på svenska under utvecklingen. Tanken är att den ska vara på svenska vid lansering
Barometer skrev: 28 apr 2021, 18:19 Annars ser allt snyggt och prydligt ut! Är de något som specifikt behöver kollas?
Tack! Tester runt autouppdatering skulle vara bra och även försöka få den att crasha så vi kan åtgärda sådana buggar innan den lanseras.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Barometer
Wannabe
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2015, 09:43
Ort: Tullinge

Re: Temperatur.nu Widget

Inlägg av Barometer »

elf98 skrev: 28 apr 2021, 19:58 Outline lägger en 1px tjock svart outline på texten på widgeten. Har man en mörk bakgrund syns inte outlinen
Det förklarar varför jag inte ser Outline. Jag har HELT svart bakgrund i launchern.
elf98 skrev: 28 apr 2021, 19:58 Det där är en kvarleva från när det fanns en handfull mätpunkter i Stockholm. Jag håller helt med om att det är overkill delux att så många heter Sthlm nu. Numera går det ju dessutom att söka på kommun, så det är helt klart överflödigt. I sak har det inte med widgeten att göra även om fenomenet blir påtagligt i appen. Är bara något hundratal mätpunkter som behöver redigeras.
Går det att söka på kommun? Menar du typ Sthlm och Malmö? Sökte på Botkyrka fick varken upp Tullinge, Tumba eller Sorunda. Egentligen behövs ju Kommun eller centralortsnamnet bara när man söker sin mätpunkt. Den behöver ju inte synas i widgeten. Användaren vet nog var hen är.
elf98 skrev: 28 apr 2021, 19:58 Mer logiskt nu är nog tre val:
a. Hela namnet
b. Första delen (före /)
c. Sista delen (efter /)
Det är nog en bra lösning.
elf98 skrev: 28 apr 2021, 19:58 Tanken är att den ska vara på svenska vid lansering
Låter bra!
elf98 skrev: 28 apr 2021, 19:58 Tester runt autouppdatering skulle vara bra och även försöka få den att crasha så vi kan åtgärda sådana buggar innan den lanseras.
Med autouppdatering, menar du då om man flyttar sig geografiskt mellan mätpunkter? Eller bara att temperaturen uppdateras som den ska under dygnet? Eller menar du möjligen uppdatering av programvaran?

Hittade en avvikelse från Hipster-appen:
OK/Cancel-knappar sitter omvänt i nya appen. För mig som västerlänning är det mer logiskt att OK-knappen är till höger (=framåt) och Cancel till vänster (=retur, åter eller ångra).
__________________________
Google Pixel 3a med Android 11
+ diverse PC med Windows 10
Skriv svar