CirruZZ domotics projekt II (Stugan)

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

CirruZZ domotics projekt II (Stugan)

Inlägg av CirruZZ »

Efter en viss påtryckning så får jag väll börja då... :wink:

Det här är ett projekt som jag haft i åtanken lääänge men som av olika anledningar inte kommit igång. Min familj har en stuga i Duved sedan länge. Det är en året om stuga men vi är själv fallet inte alltid där. Den ligger i Duved (Jämtland). Stugan står på en sorts torpargrund på betongplatta. Det är långt ifrån en optimal lösning men det är så som den byggdes 1978. Vi har länge haft funderingar på fukt i grunden men på grund av konstruktionen är det svårt att inspektera eller åtgärda. Vi kommer nog behöva göra något men första steget är att verifiera problemet, och vad är inte bättre då än loggning! :mrgreen:

Självfallet så föll valet på 1-wire. I och med att vi inte alltid är där så vill jag kunna följa loggningen, och då krävs en uppkoppling. Problemet är att vi inte har någon så lösningen har blivit en mobil uppkoppling. Om jag nu ändå ska logga så är inte steget långt till att även kunna styra, om det är så att jag väljer att ha en server igång, vilket blev fallet. Utöver det så har jag även satt upp en enkel väder station WH1080, och en webbkamera.

Som ni kan förstå så har jag gått och klurat en hel del på den hör lösningen, den har vuxit farm i huvudet med tiden, delar har införskaffats mm. Till saken hör att det här systemet måste (helst) kunna gå utan fysisk kontakt från någon i månader då det är långa perioder utan att jag är där, brukar bli några veckor per år. Det i sig har blivit en utmaning.

Nu förra veckan så var jag och ungarna upp, och då hade jag med mig grejerna upp och installerade. Det som är gjort är den fysiska biten, script/loggning/grafning mm är långt ifrån klart men det fina är att det kan jag sköta hemifrån. Det blir lite som NASA's Mars rovers. :wink:

I och med att jag inte vill ha servern igång inomhus (brandrisk) utan tillsyn långa perioder så står den i ett kall föråd. Med kall förråd vinter tid i norrland så menar vi KALL föråd, -35 är inte ovanligt. Därför har jag byggt en isolerad låda där allt viktigt finns i. Lådan har en fläkt som jag kan styra för att reglera temperaturen i lådan.

Själv fallet rapporterar jag temp för Duved till temperatur.nu, den biten är redan klar.

Med dom grejer jag har där så kommer jag när allt är färdig fixat på servern att...
Mäta
Temp/Fuktighet i grunden
Temp/Fuktighet inne
Temp/Fuktighet ute
Temp i serverboxen
Temp i förådet.
Data från WH1080

Styra
Ström till servern
Fläkt för kylning av serverboxen
Utsugs fläkt för grunden.

Se webbkamera

Givetvis finns planer på utökning, men det får komma vart efter.
Server box, skärm och tangentbord, i kall förådet.
Server box, skärm och tangentbord, i kall förådet.

Tanken är att fylla på med mer info vart efter, och lite bilder. :wink:
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: CirruZZ domotics projekt II (Stugan)

Inlägg av PerM »

Najs!

Jag har aldrig funderat på det tidigare, men -35 grader lär inte vara nyttigt för kondensatorerna i skärmen. Risk för att de fryser sönder, lika så bildröret.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

PerM skrev:Najs!

Jag har aldrig funderat på det tidigare, men -35 grader lär inte vara nyttigt för kondensatorerna i skärmen. Risk för att de fryser sönder, lika så bildröret.
Så långt hade jag inte tänkt :oops: det är en skräpskärm ändå så skulle den gå åt pipan är det inte hela världen. :wink:
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Var försiktig när du kopplar på strömmen till den bara.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Sant!! :roll:
Användarvisningsbild
Loranga
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Loranga »

Med kall förråd vinter tid i norrland så menar vi KALL föråd
Med kall förrådet menar vi förådet i Kall (som inte ligger allt för långt från duved) :P
Bilagor
Kall (med skutan i bakgrunden)
Kall (med skutan i bakgrunden)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Nämen se där! :) Har ni stuga där eller?
Användarvisningsbild
Loranga
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av Loranga »

Jag har en kompis som har två stugor där. En stuga vid sjön och en jaktkoja ca 1mil norrut upp på fjället. Vi brukar vara där rätt ofta både sommar och vinter. Där ängnar vi oss mestadels åt fiske (trolling), jakt, vedhuggning, öldrickande och bastu.
En annan aktivitet man kan göra i Kall är att köra Porsche och Lamborgini på isen.
Bilagor
Tyvärr är det varken min bil eller jag som kör.
Tyvärr är det varken min bil eller jag som kör.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Ahh jag förstår! Jo det brukar bli sådana aktiviteter i stugan, vad ska man dem dom till annars? :lol:

Bilden såg riktigt skoj ut, kanske man ska ta å testa någon gång!
Skriv svar