Energispara genom att få mer koll

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PeterT
Tar hemautomation på allvar

Energispara genom att få mer koll

Inlägg av PeterT »

Jag har nu i snart tre år loggat bl.a. utomhustemperatur, inomhustemperaturer och elförbrukning. Mitt hus är ett gammalt timmrat hus från 1700 talet med mycket "god" självventilation. Uppvärmningssättet är el (direktverkande och delvis golvvärme) och en vedspis i köket. Jag har börjat fundera lite i banorna att använda mina mätvärden för att se en aktuell bild av om jag ligger rätt till med användningen av elelementen och bli motiverad att använda vedspisen mer.

Mina tankar är ungefär så här. Genom att jämföra en månads genomsnittstemperatur utomhus med elförbrukningen (för uppvärmningen) och innetemperaturen så borde jag kunna få fram ett "normalvärde" baserat per timme. Jag sätter det i relation till aktuell månad, aktuell utomhustemperatur och aktuell elförbrukning så borde jag kunna se en "live" förbrukning i förslagsvis procent. Dvs är förbrukningen 110% så borde jag göra något åt det. När jag eldar i vedspisen så kanske jag kommer ner i 75% och får dessutom reda på att jag sparar 30 kr per dag eller 900 kr per månad.

Är det någon mer som tänkt till kring detta? Kanske har redan en fiffig lösning? Finns det brister i mitt resonemang ovan?
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Energispara genom att få mer koll

Inlägg av larky »

Om du provar att rita ett dag för dag medeltemperaturdiagram ute så blir det nog väldigt hackigt med så få år som indata. Låna 50 årsdata från SMHI så har du bra att utgå ifrån.

Enklaste fallet, månadsbaserat:
Om du nöjer dig med ett målvärde/månad i elförbrukning så borde det vara rätt enkelt. Min elleverantör kan iaf erbjuda % förväntad förbrukning varje månad. Med dina egna värden borde du få fram en förväntad elförbrukning / dygn.

Logga elförbrukningen, och räkna ut de senaste 24 timmarnas förbrukning var 5:e minut eller liknande och skriv ut resultatet på en LCD, enkelt att skriva ut % mot förväntat.

Lite svårare, mycket snyggare, temperaturbaserat:
Se till att logga el och temperatur varje dag, gör ett snyggt diagram över dygnsmedeltemp och elförbrukning. När diagrammet är tillräckligt jämt så sätt upp en formel för att beräkna förväntad elförbrukning utifrån nuvarande temperatur. Borde funka! Ska se om jag provar själv senare...
PeterT

Inlägg av PeterT »

larky skrev:Om du provar att rita ett dag för dag medeltemperaturdiagram ute så blir det nog väldigt hackigt med så få år som indata. Låna 50 årsdata från SMHI så har du bra att utgå ifrån.
Jag kanske förklarar dåligt hur jag tänker. Under de tre år som jag har som data så vet jag t.ex. hur mycket uppvärmningsel som går åt om det är en viss kyla ute och om jag uppnår en viss inomhustemperatur (i genomsnitt av mina inomhusmätare). Hur det ser ut de senaste 50 åren spelar ju inte så stor roll. Det är just den faktorn som jag tänkte mig att komma åt och det är ju inte så svårt. Jag funderar mer om det finns andra som tänkt i samma banor och gjort något av det. Eller kanske lagt in fler faktorer som påverkar t.ex. vind och luftfuktighet.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag har tänkt i dom banorna ja, men jag har inte gjort något åt det...än :wink: Det skulle som du säger vara intressant att få gram förhållandet mellan temp och förbrukning.

Vad jag vet är att vinden har större inverkan än man kan tro, så jag föreslår att du tar med det redan från start, eller i alla fall har det i baktanken när du granskar din data.
Edis

Inlägg av Edis »

Jag har ju en vedpanna med en liten acktank och har gjort en enkel trend som ljuger lite, men har varit intressant att följa under vintern.

Idag har det sett ut så här:
Bild
Läser man trenden kan man se att jag eldade igårkväll, slog av värmen idag på morgonen, mitt pannsystem går att isolera en hel del eftersom det "läcker" ut en hel del värme under dagen. När jag kom hem förbrukades lite varmvatten plus att jag öppnade dörren så temperaturen i pannrummet sjönk en del och så tände jag nyss i pannan.

I vintras låg jag på mellan 2-3kW i uttag och det märktes mycket väl när det blåste.

Det är ju så att det går åt 1.163Wh att värma 1 liter vatten (egentligen 1 kilo vatten) 1 grad och eftersom jag vet att mitt system innehåller ca 750liter vatten så det är temperaturförändringen i acktanken siffrorna är baserade på. Inte helt exakt kanske, men jag är grymt nöjd och det har fungerat klockrent under vintern.
Bild
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag tänkte på lite olika saker i samma inlägg och tanke, så SMHIs stat är inte viktig, däremot att du har en temperatur/energiförbrukning som är jämn.
Jag har börjat samla data, men jag har en braskamin som tillför lite energi och därmed problem...
Nu räknar jag ut eldade timmar från en högtempsensor och försöker kompensera i efterhand för det energitillskottet.
energi-temp.png
energi-temp.png (9.81 KiB) Visad 8370 gånger
Diagrammet visar behövd medeleffekt (Watt) mot dygnsmedeltemperatur till uppvärmning och varmvatten. Vid -2 behöver jag 1500W hela tiden för att hålla värmen. Uppvärmning med ytjordvärmepump, så under -10 ungefär behövs elvärme.
Denna data är lätt att få till en funktion med hjälp av ett program som heter Eureqa.
PeterT

Inlägg av PeterT »

Nu börjar det bli intressanta tillämpningar :D

Du, Larky har ju fått till en normalskala för utetemperatur/effektförbrukning. Det är just det som jag funderar på att utgå ifrån. Vad som skulle vara intressant också att veta är ju hur mycket vind/vindrikning påverkar, alltså blåser det från nordost så kostar det 0,01 kW per timme och sekundmeter. Men det borde vara rätt svårt att lista ut eller??

När man har grunddatat, vad normalförbrukningen är idag när det t.ex. är -12 grader och blåser västlig vind 5 ms.
Då blir det ju intressant att se den verkliga elförbrukningen och presentera den på lämpligt sätt.
Drar jag ner värmen i ett rum eller börjar elda så får jag presenterat för mig att nu håller jag på att tjäna xx kr per timme :D
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Efter ett alldeles för långt uppehåll från forumet är det dags att ge sig in i leken igen. :)

Jag har haft samma tanke med mycket av mina mätningar.
Just nu har jag mätning på total elförbrukning, temperatur ute och inne (samt en drös till, men det är ju inte relevant nu. :) ), vindriktning och vindstyrka.
Jag har även några extra elmätare och fick precis två nya räknare i posten, så tanken är att jag skall separera ut de direktverkande elementen och luftvärmepumpens elförbrukning.
(Jag blev av med min kamin vid en brand i våras och hoppas förvisso sätta dit en ny innan eldningssäsongen börjar, men man behöver ju inte krångla till det med saker som inte är på plats ännu...)

Jag tycker då att det borde gå att få fram någon form av normalvärden på vad huset bör dra.

Energiförbrukningen bör ju variera beroende på:
* Temperaturskillnaden mellan inne och ute-temperatur
* Ute-temperaturen
* Vindstyrkan
* Vindriktningen

Man borde då kunna bygga upp en tabell som visar någon form av "normalvärden" för en viss ute-temp och delta-T i kombination med vinden.

Fast för att vara riktigt rättvisande bör man ju också ta hänsyn till solinstrålningen, fast det har jag inga mätare för i dagsläget och jag vet inte riktigt hur man skall få till en som klarar sig från att bli snöbelagd under vintern?

Kan luftfuktigheten påverka vindens avkylningseffekt så mycket att man behöver ta hänsyn till det?

Tyvärr kommer jag bara få ut elförbrukningen ur värmepumpen, inte energimängden den matar in. Det finns ju tabeller för vad det är för något vid olika ute-temperaturer, men de kommer ju från tillverkaren och bör nog tas med en lastbil salt.

Så, vad tror ni? Kommer man få en korrekt bild av energiförbrukningen med två temperaturvärden, vinddata och elförbrukningen för uppvärmning?

Mitt mål är att få en bättre kännedom om mitt hus egenskaper, inte primärt att sänka energiförbrukningen, även om jag har märkt att det är en automatisk följd av kunskap. Idén med att visa enkelt hur man står till med färgindikation var inte dum alls! (Borde gå lätt att översätta till en sån där styrbar lampa som kan stå i ett hörn och växla färg beroende på hur duktig man är. :) )
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Jag tror inte att luftfuktigheten ska påverka alls. Vinden är nog en mycket större del av det hela. I mitt diagram ovan så är det bara utetemperatur dygnsmedel och inmatad energi till värmepumpen samt lite uträknat tillskott från kaminen.
Svårigheten med att få fram en snygg kurva är att det kan variera rätt mycket från dag till dag beroende på om det är jämn, stigande eller sjunkande temperatur, ett dygn är ganska lång tid. Jag har gjort detta i ett kalkylblad, men om jag hade tid och skulle göra om det i en databas som automatiskt fylls på så hade jag provat med en variant där med timmätning för att på så sätt kanske få en jämnare och bättre funktion.

Jag utgår från att utetemperatur och diff ute/inne egentligen är samma sak, vilket nog stämmer rätt bra utom på sommaren då det är varmare inne men det spelar nog ingen roll.
tongala

Inlägg av tongala »

Hej.
Jag vill kunna hitta elförbrukningsförhållandet för vårt hus. Tanken är att kunna se på diagrammet om förbrukningen går åt rätt håll eller åt fel håll.
Men vad finns det för utrustning för loggning av inne och ute temperatur? Jag har en mätare från efergy som visar elförbrukning/timme som jag sedan överför till datorn. Det fungerar mycket bra men upplösning till datorn är bara snitt/timme. Den visar däremot förbrukning i realtid på display. Jag kan hämta ned utetemperaturdata från elleverantören men den inte tillförlitlig.
Tack för bra inlägg
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det allra enklaste är att utgå från att innetemperaturen är som den ska och utetemperaturen laddar du ner från temperatur.nu, resten är att göra diagram...
Jag har gjort med dygnsmedel, givetvis skulle jag kunna göra med timmedel men jag tror inte det gör så stor skillnad så bättre upplösning än så behöver du inte.
energi.jpg
Här är mitt försök, med 'Totalenergi' som el plus ett beräknat tillskott från kaminen baserat på en tempsensor på rökröret för att avgöra hur mycket det eldas.
Nyinstallerad luft/luftvärmepump så det är lite dåligt med datapunkter än så länge.

Återkom gärna med ett resultat!
Skriv svar