Efter ett alldeles för långt uppehåll från forumet är det dags att ge sig in i leken igen.
Jag har haft samma tanke med mycket av mina mätningar.
Just nu har jag mätning på total elförbrukning, temperatur ute och inne (samt en drös till, men det är ju inte relevant nu.

), vindriktning och vindstyrka.
Jag har även några extra elmätare och fick precis två nya räknare i posten, så tanken är att jag skall separera ut de direktverkande elementen och luftvärmepumpens elförbrukning.
(Jag blev av med min kamin vid en brand i våras och hoppas förvisso sätta dit en ny innan eldningssäsongen börjar, men man behöver ju inte krångla till det med saker som inte är på plats ännu...)
Jag tycker då att det borde gå att få fram någon form av normalvärden på vad huset bör dra.
Energiförbrukningen bör ju variera beroende på:
* Temperaturskillnaden mellan inne och ute-temperatur
* Ute-temperaturen
* Vindstyrkan
* Vindriktningen
Man borde då kunna bygga upp en tabell som visar någon form av "normalvärden" för en viss ute-temp och delta-T i kombination med vinden.
Fast för att vara riktigt rättvisande bör man ju också ta hänsyn till solinstrålningen, fast det har jag inga mätare för i dagsläget och jag vet inte riktigt hur man skall få till en som klarar sig från att bli snöbelagd under vintern?
Kan luftfuktigheten påverka vindens avkylningseffekt så mycket att man behöver ta hänsyn till det?
Tyvärr kommer jag bara få ut elförbrukningen ur värmepumpen, inte energimängden den matar in. Det finns ju tabeller för vad det är för något vid olika ute-temperaturer, men de kommer ju från tillverkaren och bör nog tas med en lastbil salt.
Så, vad tror ni? Kommer man få en korrekt bild av energiförbrukningen med två temperaturvärden, vinddata och elförbrukningen för uppvärmning?
Mitt mål är att få en bättre kännedom om mitt hus egenskaper, inte primärt att sänka energiförbrukningen, även om jag har märkt att det är en automatisk följd av kunskap. Idén med att visa enkelt hur man står till med färgindikation var inte dum alls! (Borde gå lätt att översätta till en sån där styrbar lampa som kan stå i ett hörn och växla färg beroende på hur duktig man är.

)