supportM skrev:Hmmm. Kanske blir problem med signalerna från Pi:n då. Men du kan testa. Jag hade +5V och GND från Pi:n inkopplad i L298:n, och bygeln av.
Ok testar det. Tack!
supportM skrev:Hmmm. Kanske blir problem med signalerna från Pi:n då. Men du kan testa. Jag hade +5V och GND från Pi:n inkopplad i L298:n, och bygeln av.
Kod: Markera allt
from rrb2 import *
from time import sleep
rr = RRB2()
time.sleep(3)
rr.forward()
time.sleep(1)
rr.stop()
time.sleep(1)
rr.set_motors(0.5, 1, 0.5, 0)
time.sleep(2)
rr.set_motors(0, 0, 0, 0)
time.sleep(1)
rr.set_motors(0.5, 0, 0.5, 1)
time.sleep(2)
rr.stop()
from rrb2 import *
from time import sleep
rr = RRB2()
time.sleep(5)
rr.forward()
time.sleep(1)
rr.stop()
time.sleep(1)
rr.reverse()
time.sleep(1)
rr.stop()
Verkar som att du inte behöver återkomma här! Jag kunde för mitt liv inte förstå varför detta inte fungerade så jag testade med en annan RPi och då fungerade det klockrent! Jag antar att jag måste har råkat skada en av pinnarna vid all montering fram och tillbaka eller nåt först.supportM skrev:Hej,
jag får ta och kolla på detta under veckan.
I värsta fall är det RRBv2 som inte är helt kompatibelt med L298 (men vad jag minns bytte motorerna riktning när jag testade så det är konstigt).
Förhoppningsvis kan man annars skriva ihop en "proxy" som översätter RRBv2-koden till kod som fungerar för L298
Återkommer!
Hmmm verkar som att det var måttlig framgång...gregoff skrev: Verkar som att du inte behöver återkomma här! Jag kunde för mitt liv inte förstå varför detta inte fungerade så jag testade med en annan RPi och då fungerade det klockrent! Jag antar att jag måste har råkat skada en av pinnarna vid all montering fram och tillbaka eller nåt först.
Så ingen ko på isen. Min egna kod samt den du publicerade i bloggen fungerar utmärkt för att driva motorerna åt båda hållen.
Tack ändå! =)
Japp är hyffsat säker. ska ladda upp lite bilder ikväll för säkerhets skullsupportM skrev:Nej de första ~26 pinnarna är lika. säkert att du sätter dem på rätt ställe? De börjar "närmast kanten", så det är skumt. Särskilt som jag testkörde på en B+
Men jag ska försöka hinna testa igen
from rrb2 import *
from time import sleep
rr = RRB2()
time.sleep(3)
# To control the motor(s), there are two different interfaces.
# Here is the simple interface:
# Set the same speed to both motors (half speed), direction forward
# (until user overrides the command)
rr.forward()
# Sleep command to delay for 1 second
time.sleep(1)
#Stop the motor
rr.stop()
time.sleep(1)
rr.set_motors(0.5, 1, 0.5, 0)
time.sleep(2)
rr.set_motors(0, 0, 0, 0)
time.sleep(1)
# Reverse rotation
rr.set_motors(0.5, 0, 0.5, 1)
time.sleep(2)
rr.stop()
Tror inte det är fel på hårdvaran. Har börjat titta på det du säger för att minska ner antalet lager.supportM skrev:I mitt tidigare inlägg gick jag igenom vilka pinnar som användes: http://blog.m.nu/styra-motorer-med-l298 ... blioteket/
Men nej, det ska inte vara nån skillnad på layouten på pinnarna. Enda jag kan tänka mig är att det skulle vara något fel. Du kanske kan testa de berörda pinnarna med GPIO-kod? Annars reklamera
För ja, nu har du ju testat med två andra som det funkar med, så nåt fel läre det vara.