Spänningsmatning 1wire med i2c och thermoelementinterface?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
landmer
Wannabe

Spänningsmatning 1wire med i2c och thermoelementinterface?

Inlägg av landmer »

Jag använder en R-pi i2c 1wire expansionsmodul [i2c1wire] till den har jag kopplat in ett thermoelementinterface {tc2] och 12st ds18b20 givare.
Nätet är 5m långt med avstick på max 1,5m.

Jag har problem med att den bara får med thermoelementet och 11st ds18b20 givare, den 12:e saknade givaren har varierat mellan minst två olika så jag tror inte det är kopplingsfel/glapp.

Theermoelementinterfacet är inkopplat med alla fyra sladdarna. Men min ds18b20 givare är bara inkopplade med tre: DQ, 1wire return GND och +5v PWR. Alltså inte Power return GND. Jag såg på ds18b20 givare jag fått medskickad till i2c modulen att ni hade lött dit både 1wire return GND och Power return GND på samma ben på själva givaren.
Så jag misstänker att mina ds18b20 inte är spänningsmatade som jag kopplat nu?

Nu har jag ju dragit alla kablar och klippt bort den fjärde ledaren till alla givare. Skulle det gå att bygla 1wire return GND och Power return GND vid i2c modulen eller vid kopplingsboxarna där jag har "avsticken" för att slippa dra om och löda om alla kablarna?

Eller förstör man för thermoelementinterfacet då? Som okunnig tycker jag at det borde bli samma sak som att bygla kablarna ute vid givaren :)

Med vänlig hälsning Eddie Landmér
larky
Moderator
Kontakt:

Re: Spänningsmatning 1wire med i2c och thermoelementinterfac

Inlägg av larky »

1W-GND och Power return GND kan kopplas ihop var du vill
landmer
Wannabe

Inlägg av landmer »

Tack!

Har kopplat ihop jordkablarna i dosorna vid avsticken nu.
Tyvärr fungerar inte den sista givaren ändå.

Nu har det varit samma givare de senaste omstarterna.
Det är den som är längst bort alltså 5m och 1,5m avstick. Detta borde väl fungera utan problem?

Mvh Eddie Landmér
larky
Moderator
Kontakt:

Inlägg av larky »

Med partvinnad kabel, absolut.
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

landmer skrev: Det är den som är längst bort alltså 5m och 1,5m avstick
Som regel när jag har haft problem har det varit den mest avlägsna enheten som strulat eller fallit ifrån - tror inte att det är en slump. Ett annat misstag var när jag i brist på EKKX (2x2 partvinnad) tog en bit telefonkabel (1x4 "fyrskruv"). Ethernetkabel (4x2 partvinnad) kan oxo användas.

Ett idealt 1-wire nät är format som en buss, dvs längden på avsticken är nära noll (givarna i princip direkt lödda på busskabeln).
Med ökande längd på avsticken ökar oxo dom elektriska problemen, ekon, missmatchade impedanser, etc. som till slut slår ut kommunikationen på bussen.

Personligen har jag försökt hålla avstickarna så korta som möjligt genom att uteslutande använda "Y-kopplingar" mycket nära givarna. En påse RJ12 kontakter, en påse Y-kopplingar och en modulartång rekommenderas om du inte löder givarna direkt på bussen.

När problem finns på bussen brukar felräknare öka snabbare än vanligt - dom finns på .../statistics, t.ex .../statistics/errors och .../statistics/read

pi@rpi1 $ ls /mnt/1wire/statistics/errors/
BUS_bit_errors BUS_status_errors DS2480_read_null
BUS_byte_errors BUS_tcsetattr_errors DS2480_read_read
BUS_detect_errors CRC16_errors max_delay
BUS_echo_errors CRC16_tries NET_accept_errors
BUS_level_errors CRC8_errors NET_connection_errors
BUS_next_alarm_errors CRC8_tries NET_read_errors
BUS_next_errors DS2480_level_docheck_errors
BUS_readin_data_errors DS2480_read_fd_isset

Dom flesta är noll så för att bättre särskilja dem som rör på sig kör jag ett skript som publicerar de räknare som är större än noll på min webbserver:
Statistik från OWFS
Statistik från OWFS
Skärmavbild 2016-01-02 kl. 11.30.04.png (55.29 KiB) Visad 9848 gånger
CRCx_tries är OK men CRCx_errors innebär problem. tries.0 innebär lyckad läsning/skrivning på första försöket, men tries.1 och tries.2 innebär att busmastern fått försöka flera gånger för att lyckas läsa/skriva.

Felen skall nog viktas mot totala antalet telegram. Mina siffror ovan är väldigt "unga" då jag startade om min server för mindre än ett dygn sedan.

Får man gissa borde du få ökande felfrekvens när du ansluter din sista givare - eventuellt har du problem redan innan men som blir värre när du bygger ut.
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
landmer
Wannabe

Inlägg av landmer »

Tack så mycket för ett ingående svar!! Tyvärr hade jag missat detta med partvinnad kabel så det är bara vanlig telefonkabel med fyra ledare just nu. Får byta ut detta mot partvinnad istället och hoppas det blir bättre!

Är det bättre att ha korta avstick även om själva slingan blir ganska mycket längre? Nu är slingan runt 5m skulle man gå förbi varje givare med slingan istället skulle det nog bli 15m slinga och ungefär 10cm avstick till varje givare.

Tack för tipset om statistics, det hade jag helt missat! Vad jag begriper så ser det ganska bra ut tycker jag förutom att givaren längst bort inte syns någonstans, har dock bara varit igång ett dygn ungefär.
Bilagor
read.edie.png
read.edie.png (24.22 KiB) Visad 9817 gånger
errors.edie.png
flyvert
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av flyvert »

landmer skrev:Tack så mycket för ett ingående svar!! Tyvärr hade jag missat detta med partvinnad kabel så det är bara vanlig telefonkabel med fyra ledare just nu. Får byta ut detta mot partvinnad istället och hoppas det blir bättre!
Kan inte lova att det löser problemet, på korta avstånd kan du köra 1-wire mellan ett balkongräcke och jordspett! :D
Avsaknaden av partvinningen påverkar impedansen negativt och med tillräcklig längd "felaktig kabel" samt förgreningar blir nog det inge bra...
landmer skrev:Är det bättre att ha korta avstick även om själva slingan blir ganska mycket längre? Nu är slingan runt 5m skulle man gå förbi varje givare med slingan istället skulle det nog bli 15m slinga och ungefär 10cm avstick till varje givare.
Tips: läs wikin och Maxim-dokumentet nedan:
https://en.wikipedia.org/wiki/1-Wire
http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/an_pk/148/CMP/ELK5

På ett ställe valde jag att dra Ethernet och "tur-o-retur" i samma kabel, dock bara OW+ och OW- (+5V/0V kvittar nog).
Allt fungerar nog tills busslängden blir tillräckligt stor för att summan av störningarna slår ut 1-wire signaleringen.
Under ideala former pratar man om bussar over 500meter...
landmer skrev:Tack för tipset om statistics, det hade jag helt missat! Vad jag begriper så ser det ganska bra ut tycker jag förutom att givaren längst bort inte syns någonstans, har dock bara varit igång ett dygn ungefär.
Har tyvärr inte sparat/loggat felstatistiken från åren med mina två bussar (anledningen till att det blev två var att en (1) buss om c:a 40-50 meter till slut blev "för lång" och jag valde att slå isär den 50/50 och montera in min "reservmaster" på en sekundär Rasperry och "sy-ihop" det med owserver/owfs. 1+1=2

Om geometrin är rätt kan en hub göra det enklare att få kontakt med allt från en busmaster:
https://www.m.nu/hub-4-kanaler-p-562.html

Men jag valde att dela "jobbet" över två hårdvaror och sätta in min redan inköpta reservbussmaster (och köpa en ny o lägga på lager...).
Om traktorn stjälper; håll i ratten, hoppa ej!
landmer
Wannabe

Re: Spänningsmatning 1wire med i2c och thermoelementinterface?

Inlägg av landmer »

Det går inte alltid så fort med ett hus som behöver renoveras och småbarn... Men ikväll har jag dragit om kabeln till partvinnad kabel (det blev cat6 nätverkskabel) och med lika längd på alla avstick till givare (15cm).

Verkar fungera perfekt med alla givare nu trots att själva basslingan blev 6m längre!

Mest för att avsluta tråden om någon annan hittar den och undrar hur det gick.

Tack så mycket för tips och hjälp!
Skriv svar