landmer skrev:
Det är den som är längst bort alltså 5m och 1,5m avstick
Som regel när jag har haft problem har det varit den mest avlägsna enheten som strulat eller fallit ifrån - tror inte att det är en slump. Ett annat misstag var när jag i brist på EKKX (2x2 partvinnad) tog en bit telefonkabel (1x4 "fyrskruv"). Ethernetkabel (4x2 partvinnad) kan oxo användas.
Ett idealt 1-wire nät är format som en buss, dvs längden på avsticken är nära noll (givarna i princip direkt lödda på busskabeln).
Med ökande längd på avsticken ökar oxo dom elektriska problemen, ekon, missmatchade impedanser, etc. som till slut slår ut kommunikationen på bussen.
Personligen har jag försökt hålla avstickarna så korta som möjligt genom att uteslutande använda "Y-kopplingar" mycket nära givarna. En påse RJ12 kontakter, en påse Y-kopplingar och en modulartång rekommenderas om du inte löder givarna direkt på bussen.
När problem finns på bussen brukar felräknare öka snabbare än vanligt - dom finns på .../statistics, t.ex .../statistics/errors och .../statistics/read
pi@rpi1 $ ls /mnt/1wire/statistics/errors/
BUS_bit_errors BUS_status_errors DS2480_read_null
BUS_byte_errors BUS_tcsetattr_errors DS2480_read_read
BUS_detect_errors CRC16_errors max_delay
BUS_echo_errors CRC16_tries NET_accept_errors
BUS_level_errors CRC8_errors NET_connection_errors
BUS_next_alarm_errors CRC8_tries NET_read_errors
BUS_next_errors DS2480_level_docheck_errors
BUS_readin_data_errors DS2480_read_fd_isset
Dom flesta är noll så för att bättre särskilja dem som rör på sig kör jag ett skript som publicerar de räknare som är större än noll på min webbserver:

- Statistik från OWFS
- Skärmavbild 2016-01-02 kl. 11.30.04.png (55.29 KiB) Visad 9841 gånger
CRCx_tries är OK men
CRCx_errors innebär problem.
tries.0 innebär lyckad läsning/skrivning på första försöket, men
tries.1 och
tries.2 innebär att busmastern fått försöka flera gånger för att lyckas läsa/skriva.
Felen skall nog viktas mot totala antalet telegram. Mina siffror ovan är väldigt "unga" då jag startade om min server för mindre än ett dygn sedan.
Får man gissa borde du få ökande felfrekvens när du ansluter din sista givare - eventuellt har du problem redan innan men som blir värre när du bygger ut.