Idéalist skrev:Nu när julen närmar sig så ser min önskelista ut så här:
Ett bottenkort med stiftlister där jag kan jacka på olika små I2C-kort stående. Tillräckligt med pinnar för I2C+matning och adresstrappning (7 pinnar?) på bottenkortet samt fördraget till vidareanslutning av givare, reläkort, A/D kort etc. På bottenkortet lödhål för 0,1" stiftlist OCH jackbar plint på varje kortplats. Från stiftlist kan jag koppla mig vidare till reläkort, optokort och annat som skyddar mig från nätspänning och annat elakt. Då kan jag köpa funktionskort typ 1-wire breakout board eller prototypa egna. Till sist en anslutning för kabel över till Pi. Kanske t.o.m. plats att montera Pi på bottenkortet? En 6-30V AC/DC in strömförsörjning till alltihopa på kortet?
Snälla tomten?
Jag insåg att jag fick tomta till det själv, så nu är jag nästan färdig med CAD'en. Det blir ett kort med
16 LED-drivers
16 I/O med /Interrupt
8 12-bit A/D
2-4 D/A
8 1-wire
RTC med batteribackup
1-wire serienummer
RS485
Plats för en switchad 5V-regulator (Murata)
För 24V matning finns två parallella 2-poliga stiftlister och 24V-'en matar in via en polyswitch och ett tranzorb.
Allt utom RS485 är I2C-baserat. Kortet ryms inom RPi-måtten med ett undantag, För att kunna gå vidare med GPIO'n så har jag dragit ut kanten vid den 26-poliga stiftlisten så att en ny 26-polig stiftlist ryms utanför. Det gör att kortet som egentligen var 70*54 mm istället blev 70*60 mm. Om man vill få allt att rymmas i en RPi-kapsling och är nöjd med den I/O som kortet har, så kan man kapa bort den utskjutande delen på kortet utan att funktionen i övrigt förändras. All I/O, GND, +5v, +24V är åtkomligt i en 68-polig kontakt. Min tanke är att göra ett "plintkort" som man drar en bandkabel till och där får ut allting på 0,1" stiftlister med GND på ena raden och signalerna på den andra, men 3-radig stiftlist för 1-wire så att man kan mata ut spänning också. Anledningen till att jag byggt på det här sättet är att den som så önskar kan till en specifik applikation göra ett eget kort med signalanpassningar (förstärkare, optoisolatorer, reläer, skruvplintar etc.) istället för plintkortet.