Raspberry Pi i2c 1wire breakout board

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kmpm

Re: Raspberry Pi i2c 1wire breakout board

Inlägg av kmpm »

elf98 skrev: Ska försöka få 8-kanalers versionen färdig med...
Och snälla.... gör det möjligt att hänga på en spänningsomvandlare, typ 7805 eller annu bättre http://se.farnell.com/jsp/search/produc ... ku=1696320

Möjligen lämna plats att eftermontera.
Vad har du för program att rita i, Eagle?
Med ditt existerande kort som bas skulle jag kunna försöka hjälpa till att fixa resten.
jteg68
Wannabe

Inlägg av jteg68 »

En fråga om inkoppling:

när spänning tas från GPIO-pinnarna finns tre skruvanslutningar för 1w-bussen (+5V, DQ, GND). Ska jord och signaljord skruvas in gemensamt i GND eller tas jorden till GND på anslutningen för separat spänningsmatning?

/Jörgen
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

På v1.0 är samtliga jordar sammankopplade. så där kan du koppla in dem var som helst. på v1.1 är signaljorden separerad till efter ESD-skyddskretsen. på v1.1 finns det 4 anslutningar för 1wire-bussen.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
nikke
Wannabe

Inlägg av nikke »

Ryms kortet i en vanlig låda? T.ex Pibow ?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

I vanliga lådor ryms kortet, dock inte pibow.

Driver temperatur.nu

Bild
nikke
Wannabe

Inlägg av nikke »

elf98 skrev:I vanliga lådor ryms kortet, dock inte pibow.
Tack! :)
anbj

Inlägg av anbj »

Jag har under en period kört en DS2482-800 på både en 256Mb och en 512Mb hallonpaj, tillsammans med owfs.

Allt går kanonfint, till dess att jag körigång något mer cpu-krävande (t.ex. kompilering).
Då skiter sej owservern totalt. Den tappar helt kontakten med DS2482-800, för att ibland få tillbaka kontakten när kompileringen är klar. Om inte, får jag starta om owservern för att få igång 1-w nätet.

Jag har testat med några olika owfs-versioner, med samma resultat (använder senaste wheezy med kärna 3.6.11+).

Hur beter dej den enkanaliga varianten?
Fungerar den bra även med cpu-laster på mer än 1?

/Anders
hanspettersson
Wannabe

Inlägg av hanspettersson »

elf98 skrev:I vanliga lådor ryms kortet, dock inte pibow.
Vart beställer du kretskorts tillverkningen, eller etsar du själv?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Finns flera bra aktörer. Just nu kör jag mycket från pcbcart.com.

Driver temperatur.nu

Bild
Idéalist
Wannabe

Inlägg av Idéalist »

Idéalist skrev:Nu när julen närmar sig så ser min önskelista ut så här:
Ett bottenkort med stiftlister där jag kan jacka på olika små I2C-kort stående. Tillräckligt med pinnar för I2C+matning och adresstrappning (7 pinnar?) på bottenkortet samt fördraget till vidareanslutning av givare, reläkort, A/D kort etc. På bottenkortet lödhål för 0,1" stiftlist OCH jackbar plint på varje kortplats. Från stiftlist kan jag koppla mig vidare till reläkort, optokort och annat som skyddar mig från nätspänning och annat elakt. Då kan jag köpa funktionskort typ 1-wire breakout board eller prototypa egna. Till sist en anslutning för kabel över till Pi. Kanske t.o.m. plats att montera Pi på bottenkortet? En 6-30V AC/DC in strömförsörjning till alltihopa på kortet?
Snälla tomten?
Jag insåg att jag fick tomta till det själv, så nu är jag nästan färdig med CAD'en. Det blir ett kort med
16 LED-drivers
16 I/O med /Interrupt
8 12-bit A/D
2-4 D/A
8 1-wire
RTC med batteribackup
1-wire serienummer
RS485
Plats för en switchad 5V-regulator (Murata)
För 24V matning finns två parallella 2-poliga stiftlister och 24V-'en matar in via en polyswitch och ett tranzorb.
Allt utom RS485 är I2C-baserat. Kortet ryms inom RPi-måtten med ett undantag, För att kunna gå vidare med GPIO'n så har jag dragit ut kanten vid den 26-poliga stiftlisten så att en ny 26-polig stiftlist ryms utanför. Det gör att kortet som egentligen var 70*54 mm istället blev 70*60 mm. Om man vill få allt att rymmas i en RPi-kapsling och är nöjd med den I/O som kortet har, så kan man kapa bort den utskjutande delen på kortet utan att funktionen i övrigt förändras. All I/O, GND, +5v, +24V är åtkomligt i en 68-polig kontakt. Min tanke är att göra ett "plintkort" som man drar en bandkabel till och där får ut allting på 0,1" stiftlister med GND på ena raden och signalerna på den andra, men 3-radig stiftlist för 1-wire så att man kan mata ut spänning också. Anledningen till att jag byggt på det här sättet är att den som så önskar kan till en specifik applikation göra ett eget kort med signalanpassningar (förstärkare, optoisolatorer, reläer, skruvplintar etc.) istället för plintkortet.
Idéalist
Wannabe

Inlägg av Idéalist »

Det blev lite omtänk i elfte timmen. Alla anslutningar sker via 0.1" stiftlister, så inga adapterkort behövs till detta. Komponenttrycket med anslutningarna på ovansidan syns på bilden. Kortet blir 67x56 mm och bör få plats i RPi-lådan. ICSP-kontakten är till en möjlighet att istället för RPi montera på en Atmel Tiny1634 enchippare (IC12) för att kunna använda kortet stand-alone.
Bilagor
Yapp.jpg
Yapp.jpg (14.27 KiB) Visad 8307 gånger
Idéalist
Wannabe

Inlägg av Idéalist »

Och precis när det var dags att beställa prototypkort lanserade Eberhart RPi A+, där han satt en USB-kontakt mitt under mitt backupbatteri till realtidsklockan. Tillbaka till CAD'en och flytta upp batteriet på ovansidan. Å andra sidan så får det plats ett CR1612 där istället för CR1216 på undersidan. Inget ont utan att det för något gott med sig....
Idéalist
Wannabe

Inlägg av Idéalist »

Till slut, pust... Nu ska kortet passa på både A+ och B+.
Kanske är det dags att ringa CADint och beställa prototypkort.
Bilagor
Yapp_topprint.jpg
Idéalist
Wannabe

Inlägg av Idéalist »

Helgen är räddad!
Bilagor
Prototypeboard.jpg
Idéalist
Wannabe

Inlägg av Idéalist »

Första kortet komplett. Nervös provkörning väntar.
Den uppmärksamme noterar att hylslisten till GPIO hamnat 1,27 mm fel på prototypen. :oops:
Bilagor
Yapp_bottom_small.jpg
Yapp_small.jpg
Skriv svar